ызджож 5 пилаиусггыж лед гтмл_комментс=1 гтмл
Когда спускалась Заря, начиналось празднование. В это время, во-первых, заносили в дом Дидуха. Под стол, под скатерть, под блюдо – кутью – клали солому, эту соломенную бабу, которая в нынешней трактовке уже символизирует ясли, в которых родился Христос. А первоначально, вероятно, это был символ зерна, богатого урожая. На углы стола ставили зубчики чеснока – обереги от нечистой силы. Начиналось все именно с Дидуха. Никто не садился за стол, пока отец не вносил в дом этого Дидуха.
В западноукраинских колядках есть оригинальный мотив сотворения мира птицами-демиургами — когда голуби спускаются на дно моря за песком, из которого возникнет земля (например, колядка "Ой, как это было с потомка мира"). В старинной песне карпатских славян поется:
The light that the Sun of Kolyada gives to people every year is the nourishing, all-conquering power of the Creator, which calls from the most ancient times to this hour for the Holy Supper, where the doors are open for everyone, where the tables are set for everyone." (V. Voytovych, Sokil- Reed, 1997) To glorify God the Creator, the people created a huge number of solemn hymns-songs about the creation of the world, honoring the Sun, the Moon, the Goddess Dana and their human descendants - carols and hymns. Let's note that carols are almost never baked, and Christmas cakes are never baked during the day - they celebrate the Feast of Christmas Eve, the Moon and the Stars. This is a holiday of faith in the Light, so that people live better, so that the earth gives birth better than last year, so that the future children and grandchildren of the Family live more cheerfully.