ызджож 4 ледианое проклиате гтмл_комментс=1 гтмл
Subsequently, with the introduction of the Christian religion as a state religion in Russia (the so-called "baptism of Russia"), the rite of caroling was adapted to the celebration of Christmas. Priests and monks created new religious carols with biblical images, which also gained great popularity among the people. Prominent composers undertook the processing and restoration of carols: Mykola Lysenko, Stanislav Lyudkevich, and others. In carols, according to tradition, all members of the family were honored: the master, the mistress, the boyfriend, the girlfriend. The caroling was combined with a corresponding theatrical performance, dances, and music. They caroled in groups, having previously distributed responsibilities: chieftain "birch", "star", "mihonosha" and "ryajeni". Metropolitan Vasyl Lypkivskyi described Christmas carols as follows in his Christmas sermon "The Meaning of Christmas Carols":
Одна фигура могла представлять собой погибель. Ей обмазывали мукой лицо, вставляли зубы из репы, обертывали в простыню, она была молчаливой фигурой. И как раз эту фигуру никто не хотел играть. И ее выбирали путем жеребьевки. Она была абсолютно статическая – ее заводили, клали на скамейке и она не должна была что-то делать. Кроме того, были категории "другие" по отношению к сакральному миру. К примеру, кузнец. Кузнец издавна считался очень сакральной профессией.
Одно из поверий приводит нас к культу предков, что рельефно выступает в рождественской обрядности. В "святой вечер" (накануне Рождества) вечерний ужин, состоящий в Лубенском у., главным образом, из угла и компота (отвар сушеных плодов), имеет семейный и, в частности, поминальный характер: кутью оставляют на ночь для умерших родственников; по народному верованию, на стене бывают видны неясные отражения маленьких, как куклы, спускающихся к столу людей.