джосподство клана 3 гтмл коммент падже 5комментс тгреадс спысок кыкла джкн ы кени на еглверсыы 359 тгреадс подпыска на джкн4 проект прода казгдужу неделжу 258 в работе кгытат гтмл
Когда в домах появилась елка Издавна у многих народов мира происходило поклонение деревьям. Особенно у южных славян обязательно Рождество сопровождалось "подняком" - полено, у которого хозяин торжественно, со всеми жертвоприношениями - просил прощения, что должен был срубить это дерево, осыпал зерном этот пенек, обмазывал тестом, и потом приносил в дом, где торжественно его сжигали. Эти моменты и вероятно начали использование позже елки. Так постепенно мы и выходим на сегодняшний ритуал – использование елки.
Сейчас в Украине зима ассоциируется, прежде всего, с колядками, которые поют на праздник Рождества Христова (6-8 января по новому стилю). Но когда колядки были языческими песнями, с которыми Православная Церковь сначала вела безуспешную борьбу, запрещала их. Однако очень устойчивыми оказались в Украине обряды Коляды, во многом отмеченные чертами языческих верований, напоминающих как о почитании новорожденного солнца, так и о культе предков.
The group of winter calendar songs consists of carols and Christmas songs. These are majestic songs of Ukrainian farmers, related to the Proto-Slavic cult of the Sun. The ancestors of Ukrainians celebrated three phases of the sun - spring equinox, summer and winter solstice. The New Year began for the ancient Slavs from the vernal equinox (as, after all, in other European nations). Only later, the celebration of the beginning of the new year was moved to the time of the winter solstice (somewhere from the 14th century). There is a hypothesis that the very name of the holiday - "carol" - and the songs - "carols" comes from the name of the New Year in Ancient Rome (Calendae lanuarie), which indicates close contacts of Ukrainian-Slavic culture with Greco-Roman in pre-Christian times. In Ukrainian folklore, a peculiar "memory" of the spring New Year's ritual is the spring theme of many carols and Christmas carols. For example, F. Koless believes that the authentic name of the winter majestic songs in Ukrainian territory was actually "carols". Already in the 19th century, significant differences between carols and Christmas carols in terms of subject matter actually disappeared (V. Hnatiuk).